3 frågor om kundresan

Den 22 januari håller vi årets första MiM Academy med ID Kommunikation. Kursledare är Elisabeth Holmgren och Stina Levén. Här svarar de på 3 frågor om varför det är viktigt att ha kunskap om kundresan.

Varför är det viktigt att ha kunskap om kundresan när man jobbar med kommunikation och marknadsföring?

Som konsument eller kund kan man idag välja bland en massa olika alternativ, oavsett om det gäller en tandkräm, tågresa eller leverantör av telefoni – ofta med liknande pris och kvalitet. Snarare än själva produkten i sig är det kundupplevelsen som avgör vad vi i slutänden väljer. Man handlar helt enkelt där man får den smidigaste, roligaste eller på annat sätt mest givande upplevelsen. Kundresor handlar om att ta ett helhetsgrepp på kundens upplevelse och därmed öka kundlojaliteten.

Vem har nytta av kursen? 

Alla som är intresserade av, eller redan har börjat med, att skifta arbetssätt till att sätta kunden i fokus. Många företag och organisationer är väldigt produktorienterade, eller har ett inifrån-perspektiv. Med kundresor får man en bättre förståelse för vem kunden är och hur han eller hon resonerar, samtidigt som man kan skapa samsyn internt kring vad som behöver göras för att förbättra upplevelsen.

Är kundresan mest relevant inom B2C eller B2B?

Kundresor är faktiskt lika viktiga inom B2C som B2B, eftersom det i båda fallen handlar om att lära känna kundernas behov och förväntningar för att bättre tillgodose dem. Däremot upplever vi att det är fler inom B2C som redan idag jobbar med kundresor, medan B2B ofta halkar efter.

Vill du läsa mer om MiM Academy den 22 januari? Klicka här!

Redan bestämt dig? Anmäl dig MiM Academy här

 

Om kursledarna

 

Elisabet Holmgren
Elisabet är strateg, etnolog och kommunikatör och har jobbat med varumärkesbyggande, insiktsarbete och strategi sedan 2016. Genom att kombinera etnografiska metoder och marknadsanalys har hon skapat strategier för företag inom allt från stadsutveckling och mobilitet till industri och FMCG.

 

Stina Levén
Stina har en examen i marknadsföring och jobbar med relationsbaserad affärsutveckling. Stina har arbetat med allt från små startups till några av Nordens största konsultbolag. Med ett kundcentrerat synsätt arbetar hon med att hitta affärsmöjligheter som skapar värde för både kund och leverantör, vilket är grunden för långsiktiga och lönsamma kundrelationer.

 

Om ID Kommunikation

ID kommunikation är en av Malmös största kommunikationsbyråer. De hjälper sina kunder att bygga relationer mellan varumärken och människor som vill göra bra saker. Tillsammans med dem tar ID Kommunikation fram affärsdrivande och väl förankrade kommunikationsstrategier i alla kanaler.  Deras största kunder är Skanska, Woody Bygghandel, Skånemejerier, Nordic Sugar, Rubin Medical och Nordsjö idé och design.
 

Praktiska detaljer

 
Tid: 22 januari kl 9-12.
Plats: Utbildningen anordnas via Zoom, vi återkommer med länk i god tid innan kursen startar.

MiM Academy pågår under en halvdag (ca 3 timmar). Du får ett intyg efter din medverkan.

Pris: 695:- inkl. moms för medlemmar med personligt medlemskap (värde 2495:-). För företagsmedlemmar och partners ingår 1 plats per tillfälle och organisation kostnadsfritt i medlemskapet (platser utöver detta kostar 695:-).