Vet du vilket intryck du gör?

Marknadsföreningen fick besök av Angela Ahola, doktor i psykologi och föreläsare, samt aktuell med boken “Konsten att göra intryck” (länk). Vi fick möjligheten att ställa några frågor kring intryck och hur man kan göra för att påverka det.

Varför ska man tänka på vilket intryck man gör?

Därför att vi människor bedöms dessvärre inte utifrån vilka vi är. Istället bedöms vi utifrån hur andra uppfattar oss. Min egen forskning har även visat att till och med yrkesverksamma domare och nämndemän påverkas av de första intryck en misstänkt gör på dem.

Det räcker därför inte med att vara kompetent och ha bra intentioner om det är så att vi inte lyckas förmedla detta till vår omvärld. Då går vi ju runt och stänger dörrar i vårt liv istället för att öppna dem. Vi missar chanser: karriärmöjligheter, dejter, nya relationer.

Vad är det viktigasts att tänka på? Vilket är det vanligaste misstaget när man vill göra ett gott intryck?

Det viktigaste är att förstå hur viktig det första intrycket är. Det tar bara en bråkdels stund för andra att bilda sig en uppfattning om dig och mig. Alla relationer  – privata eller yrkesmässiga – börjar med ett första intryck. Detta första intryck bildas fort, det blir bestående och är svårt att ändra. Även om det skulle dyka upp information som motbevisar det första intrycket ändrar vi motvilligt vårt första intryck.

Vilket är ditt tips till den som vill göra ett bra första intryck?

Var medveten. Det första intrycket väger tyngre än det andra. Detta avgörande tillfälle tenderar sedan att bli det filter som dina ord och handlingar ses via. Gjorde du ett positivt intryck — perfekt. Då vill andra fortsätta att se dig precis så och kan till och med se mellan fingrarna. Ett mindre bra sådant leder tyvärr till att relationen börjar i uppförsbacke.

Bilder: Emma Ingolf

 

Här kan du se vilken nästa frukost är. Vill du bli medlem i Marknadsföreningen? Läs mer här.