Sedan start har Kronaby utmanat den traditionella klockindustrin och medvetet brutit mot de flesta oskrivna regler. Klocktillverkaren producerar uppkopplade klockor som även kallas för connected watches. De är ett mellanting mellan traditionella mekaniska ur och de så kallade smart-watches såsom Apple watch och liknande.
Vi har träffat Henrik Jarl, Director Marketing & Communications och Apollonia San Contreras, Influencer Marketing Manager, som berättat hur en vanlig dag på ett startup företag ser ut. Ett företag där man på mindre än ett halvår lanserade Kronaby globalt på trettio marknader.
Hur skulle du beskriva en vanlig dag på jobbet?
Apollonia: På Kronaby har man sällan vanliga dagar då det alltid är något nytt på gång och saker går väldigt fort. Min dag börjar alltid med en snabb catch up med mina kollegor om vad som händer härnäst i nuvarande projekt eller events. Utöver det gör jag alltid en check på sociala medier för att se över våra pågående influencer samarbeten för att se att det flyter på. I princip varje dag har jag kontakt med våra influencer över hela världen. Det är jätteviktigt för oss att vårda relationerna med våra influencers. Under lunchen brukar jag träna och eftermiddagarna spenderar jag mest i möten eller workshops som handlar om nya funktioner, appen och kommande kampanjer. Mina ”vanliga” dagar varierar såklart, den här veckan ska jag åka till Berlin för ett influencer och pressevent.
Henrik: Ingen dag är den andra lik. Men jag börjar planera när jag vaknar på morgonen, på gott och ont. Skapar mig en bild av gårdagen, vad som är på gång i teamet under dagen som kommer och om det finns några kritiska aktiviteter som måste genomföras. Försöker också alltid tänka ett steg längre, alltså inte bara operativt utan även taktiskt och strategiskt. Efter familjetid på morgonen så fortsätter dagen i bilen där jag ofta stämmer av med en medarbetare eller två. Jag är med andra ord ”up and running” när jag kommer till kontoret. Därefter fyller jag dagarna med att se till så att marknadsaktiviteterna och teamet rör sig framåt. Jag är ofta i möten men har också mycket telefontid. Gemensamt för en Kronaby dag är att vi har kul och ständigt bryter ny mark.
Vad ser du som dina primära uppgifter i ditt jobb?
Apollonia: Min absolut primära uppgift är att driva influencer samarbeten så effektivt och optimalt som möjligt så att vi kommer närmre och når vårt säljmål. Det innebär bland annat att ständigt skapa och bevara relationer och samarbeten med viktiga influencers som vi identifierat samt driva trafik till vår webshop. En annan viktig uppgift är att se till att rätt personer inom olika branscher som exempelvis watches, fashion och lifestyle bär våra klockor. Vi jobbar med både offline och online influencers vilket är otroligt viktigt när man ska bygga brand awareness.
Henrik: Att hålla riktningen, ta bort hinder från mitt team och att vi ska ha skoj på jobbet.
Vilka är dina viktigaste ”arbetsverktyg”?
Apollonia: Instagram och GetAchoo – dessa verktyg hjälper mig att scouta och hålla koll på viktiga influencers. Get Achoo förser mig med viktig data så att jag får en fullständig bild över hur ett samarbete har gått. Det hjälper även oss i processen när vi antingen fortsätter eller avslutar influencer samarbeten.
Henrik: Mobil, dator, verbal förmåga och sociala medier.
Hur länkar ditt arbete till ditt företags övergripande mål?
Henrik: Vi har en kommersiell strategi och marknadsstrategi som länkar till Animas övergripande mål. Dessa strategier följer jag givetvis. Dessutom har vi team KPI:er som vi följer upp på månadsbasis.
Hur skaffar du dig nya kunskaper i ditt yrkesliv?
Apollonia: Jag tittar mycket på vad andra stora spelare i olika branscher gör. Ett exempel är det coola glasögonmärket Warby Parker som disruptat den branschen med en D2C approach. Jag lyssnar även på influencer- och marknadsföringsrelaterade poddar som Influencerpodden som Anton Granlund driver. Samt att jag driver EMC, ett nätverk för unga drivna kvinnor i karriären där många marknadsförare är med. Via nätverket får jag en drös med inspiration och How tos.
Henrik: Jag lär mig från medarbetare inom Anima, vi har supermånga kompetens kategorier. Nyfikenhet är jätteviktigt och ett av våra grundvärden. Jag tar också input utifrån, inte minst inom gruppdynamik och sammansättning av grupper. En annan viktig aktivitet är att gå utanför din comfort zone, att ständigt utmana dig själv, visa mod och tänka utanför boxen. På så sätt utvecklar du dig ständigt!
Hur tror du att Kronaby kommer jobba med marknadsföring om 10 år? Trender?
Henrik: Vi har gått in i nya domäner som idag är helt okända. Jag är övertygad om att nästan allting kommer att vara automatiserat. Vi kommer att ha verktyg att följa upp alla möjliga marknadsaktiviteter och analysera och ständigt förbättra. Vi kommer få data från chip som är inopererade i händerna på folk. Jag tror mediavärlden har smält ihop, vi kommer inte se byråer inom många olika kompetenskategorier i och med att mycket blir automatiserat. Däremot tror jag att denna utveckling också kommer att bidra till att offline aktiviteter blir vanligare igen, d.v.s fysiska möten på olika platser. Jag tror på mänskliga möten och jag har svårt att se att människor sitter fastlåsta vid en skärm. Vi vill umgås, socialisera och hitta gemensamma möten.
Den 16/3 har Frukostklubben besök av Kronaby – missa inte detta! Anmäl dig här