Grön lönsamhet: Hur du integrerar hållbarhet i marknadsarbetet utifrån Agenda 2030

Har du njutit av vädret i sommar eller svurit över regnet? Oavsett vad, sänder de senaste årens värmerekord och extrema temperaturer signaler om att något är fel. Agera på dem och planera för en mer hållbar vardag i höst! Att arbeta utifrån Agenda 2030 hjälper dig skapa lönsamhet på lång sikt.

Ingen har nog missat Agenda 2030 och klimathotet vi står inför. Så låt oss bara konstatera att förra året blev det varmaste någonsin i Europa och att det börjar bli bråttom. Här är tre insatser som du och kollegorna på marknads- och säljavdelningen kan genomföra redan i höst:

1. Ta fram gröna giveaways och profilprodukter

Inventera vilka typer av produkter ni på marknad köper in och i vilka sammanhang. Lista allt från pennor, musmattor och stripning av bilar till rollups, godispåsar och tygkassar. Vilka är egentligen nödvändiga? Kan ni “snåla” lite och begränsa antalet som konsumeras? Vad kostar miljömärkta alternativ? 

Gör en eller flera av följande insatser:

  • Ersätt någon eller några giveaways som ni brukar ha på mässor med upplevelser och tävlingar. Brainstorma tillsammans på kreativa lösningar!
  • Ge explicita riktlinjer internt om att giveaways på mässor och liknande ska delas ut efter samtal; inte enbart kastas på förbipasserande.
  • Istället för att ha er logga på alla möjliga saker, kan ni låta några vara oprofilerade och lägga de sparade slantarna på att välja mer miljövänliga alternativ för de profilprodukter som ger mest värde.

“Till 2030 väsentligt minska mängden avfall genom åtgärder för att förebygga, minska, återanvända och återvinna avfall.” Mål 12.5

2. Försök ersätta flerköpsrabatter med andra kampanjalternativ

Forskare menar att många svenskar har en andlig relation till naturen. Dessutom är de flesta idag medvetna om naturens begränsade resurser och att vi inte kan slösa med dem hur som helst. Att som företag då locka med “köp 3 för 2” och på olika sätt uppmuntra en hög konsumtionstakt kan ses som starkt opassande, särskilt om produkterna är elektroniska eller av plast. Precis som att Netflix tvingade Hemmakväll till ompositionering, kommer klimathotet pressa många företag att tänka nytt.

Börja anpassa er genom att till exempel:

  • Byta ut några lockvaror mot mer kvalitativa och hållbara produkter i olika kampanjer, där ni konkurrerar på annat än pris.
  • Använda andra psykologiska hjälpmedel – som sociala bevis, exklusiv knapphet och förpliktelse – i marknadsföringen snarare än att hetsa med tidsbegränsningar och superfynd.

“Senast 2030 uppnå en hållbar förvaltning och ett effektivt nyttjande av naturresurser.” Mål 12.2

3. Öka transparensen och inkludera hållbarhetsinformation 

Idag har många produktsidor bara fokus på funktion, design och pris. Genom att addera mer information kan ni öka transparensen och hjälpa era kunder ta mer miljövänliga beslut. 

Observera dock att det är en sak att informera, en annan att använda det i marknadsföring och som konkurrensfördel. För att det senare ska funka krävs det att ni jobbar aktivt med hållbarhet på bred front, kontinuerligt. Annars finns risken att ni anklagas för greenwashing eller SDG-washing. 

Sätt igång med att:

  • Ange tillverkningsland, materialens miljöpåverkan, tillverkningsmetoder etc. på era produktsidor. Arbetar ni B2B kan ni istället specificera vilka reseriktlinjer ni har, hur ni arbetar med IT-utrustning och tänker kring er miljöpåverkan. Malmöbaserade Telavox har t.ex. listat 10 kul grejer de gör för att minska sin klimatpåverkan.
  • Fundera på hur ni förmedlar informationen och kommunicerar kring hållbarhet. Diskutera gemensamt hur ni ser på greenwashing och var er egen “gräns” går.

“Senast 2030 säkerställa att människor överallt har den information och medvetenhet som behövs för en hållbar utveckling och livsstilar i harmoni med naturen.” Mål 12.8

Vi måste börja någonstans…

Hållbarhet kan lätt kännas övermäktigt och jag ska erkänna att jag inte är expert på Agenda 2030 (åtminstone inte än). Dessutom har hållbarhet ekonomiska och sociala aspekter. Men det viktiga är att börja någonstans och att vi alla försöker. Vill du läsa mer om de globala målen kan du göra det här. 

Heja dig och dina kollegor!

/Johanna

Johanna Petersson är frilansskribent och strategisk kommunikatör med fokus på B2B-marknadsföring och content marketing. Hon är en textnörd med passion för samhällsfrågor, ett stort kulturintresse och gillar att ifrågasätta varför vi gör som vi gör.