Pia-Karin Åkesson – Varumärkesbyggare 🔸 VD och Partner på ID Kommunikation

Vem är du?

Jag heter Pia-Karin Åkesson och jag är VD på ID kommunikation sedan drygt sex år tillbaka. Lotte Hoflund och jag äger ID tillsammans, vilket är spännande då det idag är ganska ovanligt med en kvinnodriven byrå. ID kommunikation är en strategisk och kreativ kommunikationsbyrå i centrala Malmö. Vi är 28 medarbetare med kunskap och erfarenhet av alla möjliga kommunikativa utmaningar.

Det som förenar oss är att vi gillar att bygga relationer mellan varumärken och människor som vill göra bra saker. Vi är nämligen övertygade om att bra kommunikation får individer att känna, tänka och agera.

Vad jobbar du med?

Jag pluggade Marknadsföringslinjen på Högskolan i Växjö i början av 1990-talet, och har älskat marknadsföring sen dess. Jag började jobba med digital marknadsföring väldigt tidigt, och drivs av att få vara med och förändra och förbättra på olika sätt när det gäller kommunikation. Under 10 års tid jobbade jag inom spelbranschen med sportsbook och casino, och det var otroligt intressant att växa ett varumärke under lågkonjunktur. Tack vare bra strategier, duktiga medarbetare och låga mediepriser kunde vi göra roliga kampanjer och snabbt se effekter och optimera för bästa resultat. När vi blev köpta av ett större spelbolag klev jag i stället in i konsultbranschen och var regionchef på inUse under fem år, där jag bland annat byggde ett Stockholmskontor. Att få kombinera marknadsföring med att förstå beteenden främst inom digitala projekt blev en perfekt grund för att sen gå vidare till ID och få jobba med strategisk kommunikation. 

Vad är din styrka inom näringslivet som du kan bidra med till MiM? 

ID har länge arbetat med Malmöföretag och det lokala näringslivet. Vårt kontaktnät är brett, och branscherfarenhet mångårig. Speciellt inom våra expertisområden fastigheter, industri och livsmedel där vi arbetar med kunder som exempelvis Skånemejerier och Skanska. 

ID har tagit fram hållbarhetskommunikation, koncept för tillgänglighetsanpassning, och strategier och kommunikation för kriser. Kriskommunikation har varit ett ökande behov sedan pandemin, och nu står vi inför en lågkonjunktur så där ser jag inte behovet minska inom de närmaste åren, tyvärr. Den digitala närvaron fortsätter att öka men på olika arenor och till nya grupper. Här känns det tryggt att ha arbetat med just det digitala området sedan 90-talet. Workshops, lanseringar, utveckling och varumärkesarbete är jag också mycket van vid.

Varför MiM?

Jag har varit medlem i MiM av och på sen jag flyttade tillbaka till Skåne (Lomma) för 15 år sedan, och eftersom våra döttrar numera bor i Göteborg och Stockholm så har jag mer tid att lägga på saker utanför jobbet, tex styrelsearbete. Jag gillar MiM eftersom vi har en så tydlig inriktning på marknad och kommunikation, jag vet inget annat nätverk i Malmö som har det. Jag vill gärna bidra med tankar om vilka föreläsare vi ska få hit och såklart också hur vi ska jobba med vår egen marknadsföring för att vara relevanta för nya medlemmar. 

När jag inte jobbar gillar jag att vandra, allt från Skåneleden till Jämtlandstriangeln!