Arla morgon på Slagthuset. Våra medlemmar avnjuter en fin frukost i den nya, riktigt mysiga lunchlokalen. Sedan tar Rachelle Lacharité och Karin Sandström från Invest in Skåne och Greater Copenhagen ordet för att berätta hur de arbetar med platsmarknadsföring. Greater Copenhagen är det gemensamma varumärket för Skåne och halva Danmark. Här bor 4 miljoner invånare i 79 kommuner. Deras mål är att locka internationella talanger, företag och investeringar till oss. Hur gör det det? Genom en tydlig analys av vad det är som säljs, till vem och hur. Och eftersom vi gärna vill visa vad vi pratar om, så är film ett självklart medium.
Vad gör vår region unik?
Karin och Rachelle skapar känslor när de sätter ord på regionens unika värderingar och egenskaper. De pratar om livskvalitet. Om frihet, lycka, jämlikhet och hållbarhet. Om innovation, work-life balance och trygghet. Det är så vår region differentierar sig från andra städer och regioner som också jagar talanger.
Hur imponerar man företag och talanger?
Rachelle lyfte fram den investeringsstarka spelbranschen som exempel. Eftersom det tar flera år att skapa ett spel söker man kompetenta och kreativa personer, men de måste också ges möjligheten att vara långsiktigt kreativa. Och här kommer både arbetsmiljön och yttre miljön in. Invest in Skåne har just nu en kampanj ”We know how to play” där målgruppen är beslutsfattare inom spelbranschen och målet är att de ska etablera sig här.
Varför vill man flytta hit?
Vi som bor här tar en väldig massa saker för givet. Vi kan kalla en oväntad kö på E6:an för hysteriskt mycket trafik, eller att det var fullt på tåget för vi fick stå mellan Arlöv och Lund. Men om vi tänker på Shanghai istället. Vad betyder morgontrafik där? Helt stillastående bilar och människor som trycks in i tågvagnarna. Tänk istället på hur många som börjar morgonen med vind i håret. Kan en så enkel sak som möjligheten att pendla till jobbet på cykel vara det som attraherar talanger? Och inte bara på väg till jobb – har du hört talas om initiativet Med vind i håret? Genom ett samarbeta med Great Big stories skapades en minidokumentär som fick enorm spridning.
Konkreta tips – här är listan
- Hitta och fokusera på era USP:ar
- Hitta målgruppens minsta gemensamma nämnare
- Hitta samarbetspartners för att öka trovärdigheten
- Fråga er vilka känslor vill ni att mottagaren ska känna – skapa nyfikenhet!
- Fundera på om film kan vara ert rätta medium!
Vi tror att våra medlemmar lämnade Slagthuset denna fredagsmorgon med en liten större stolthet över denna fantastiska region vi lever i! Tack Karin och Rachelle för insikterna ni delade med er av!
/Ulrica Fager, styrelseledamot Marknadsföreningen i Malmö