Frukostklubben besökte Min Doktor

DIGITALISERAD HÄLSA

– av Ulrica Fager

Vårdsajter utmanar systemet och vinner genom smarta lösningar och kommunikation

Tänk dig tillbaka till tiden då du behövde gå till banken för att kolla ditt saldo. Du snabbar dig ut från kontoret strax innan lunch för att försöka undvika de längsta köerna. Nummerlappen i handen. Ja, bara 17 nummer före! Som en vinstlott! Trots att banklokalen är ganska modern känns det dammigt. Tidningarna är gamla. Det finns ingen annan förströelse än att klottra på uttagsblanketterna.

Det känns avlägset, eller hur? Tänk dig istället att du behöver kolla om ditt halsonda är halsfluss. Ungefär samma scenario, fast du måste nu ringa vårdcentralen mellan 08.00 och 08.03 för att få en tid idag. Om du skulle lyckas övertyga sjuksköterskan som svarar i telefon hamnar du i ett väntrum med ett gäng vandrande smitthärdar runt dig. Enligt en undersökning är 54 % oroliga för just smittor i väntrum. Och om du inte får tid, tar du dig till akuten istället. Med din onda hals tar du resurser från de som har ett mer akut behov. Du tar plats på fel vårdnivå, kan man säga.

Användaren, och inte väntrummet, i centrum

Men så här behöver vi inte ha det. Precis som bankbranschen valde en digitaliserad väg för att både förenkla för sig själva och för kunden, är nu vården på väg åt samma håll. Under en frukostföreläsning hos Min Doktor fick Marknadsföreningen i Malmö höra om både framtidens vårdlösningar och om de utmaningar som start-ups kan ha när de förändrar ett system. Min Doktor har funnits sedan 2013 och utsågs under Nordic Startup Awards 2017 till både Årets Startup och Magnus Nyhlén vann kategorin Årets grundare.

Daniel Persson, affärsområdeschef på Min Doktor, berättar om hur digitaliseringen omdefinierar tjänster. Min Doktor erbjuder ett nytt sätt att möta och prata med människor. Digitaliseringen förflyttar också makt. Patienten har full tillgång till sin journal och den skriftliga dialogen med läkaren. Man pratar om tillgänglighet, platsoberoende, anonymitet, var & när du vill. Digitaliseringen ger också strukturerad data vilket garanterar högre kvalitet. Läkarna kan ha tydlig och snabb dialog dem emellan, och ett avvikande beteende märks omedelbart i systemet. Fördelarna som radas upp upplevs som tydliga och självklara. Men hur arbetar man med att förändra ett djupt rotat, traditionellt system?

Berätta utan att göra reklam

Allt handlar om kommunikation, menar Petronella Warg, kommunikationschef på Min Doktor. Att berätta rätt saker för rätt målgrupp. Alla medarbetare på Min Doktor är ambassadörer, och flera agerar till och med kommunikatörer. Olika kompetenser behövs för att möta patienter, läkarkåren, beslutsfattare landsting och andra myndigheter för att prata om till exempel kvalitet, patientsäkerhet och lagar.

När det gäller marknadsföring så får man inte göra reklam för vård, och inte heller ge bort gratis vård. Däremot får man ge information som en samhällstjänst. Att upplysa medborgarna, att medvetandegöra. Min Doktor samarbetar också med andra aktörer för att nå kunder genom kampanjer. Men som sagt – information, inte reklam.

Från motstånd till kopia

Min Doktor och andra digitala vårdsajter har som sagt en ständig dialog med den offentliga vården och med beslutsfattare för att kunna erbjuda patienter rätt vård i rätt tid. Deras tro på framtiden, på digitaliseringen och patienten i centrum har börjat sätta sig. Så pass hårt att landstingen nu börjar göra planer för en egen liknande tjänst. Och det får väl trots allt ses som en sorts erkännande.

 

Mim_Min_doktor