”Är man som jag född i Sverige av en sydamerikansk mamma och en pappa från Asien så är man fett bra förberedd för att jobba med PR”. Så började PR-kvinnan/PR-gurun/PR-proffset Apollonia San Contreras fredagens frukostmöte som handlade om just PR och hur man bygger relationer mellan sitt företag och olika målgrupper.
Bra PR engagerar och för att skapa det måste man ha ett intresse av att förstå och kunna sätta sig in i andras situationer, kulturer och personligheter. Varför är då PR viktigt? Förutom att det bygger trovärdigheten för företaget och varumärket så har det visat sig vara 90 procent mer effektivt än traditionell reklam. Om du har förmågan att se vad dina kunder verkligen behöver så är PR ett grymt bra sätt att leverera mervärden på.
Apollonia utlovade också konkreta verktyg och tips vilket levererades bland annat i form av en pitchguide:
- Visa att du har koll och har gjort din research innan du kontaktar journalister.
- Var lite personlig.
- Var kort och koncis och förklara det unika.
- Fundera en gång till över om detta är relevant för läsaren.
- Gör det enkelt för journalisten. Har du extra material så skicka med det.
Och sist men inte minst – hitta alternativa kommunikationsvägar. Poddar är en växande kanal. Bloggar är perfekt för B2B bolag och YouTube är faktiskt den näst största sökmotorn, efter google. Här fick vi ytterligare ett tips: börja med en kanal, testa och utvärdera innan du ger dig ut i fler.
Apollonia arbetar till vardags som Head of PR at Thevea Brands Group. Idag var vi över 80 personer som fick ta del av hennes tankar och erfarenheter. Konkreta förslag på hur man kommer igång med sitt PR-arbete, hur man bygger sitt varumärke och vad man ska göra i en krissituation. Då är det inte läge att hålla käften – kommunicera istället ärligt, visa empati och använd alla dina kanaler.