Hur gör man för att skapa intresse inför ett event som aldrig anordnats förut? Det vet Ali Eftekhari, medgrundare till housefestivalen Big Slap. Här berättar han om bakgrunden till festivalen och delar med sig av sina erfarenheter kring hur man marknadsför evenemang.
Big Slap är housefestivalen som startade 2013 och som nu lockar 15 000 besökare från hela Skandinavien såväl som internationellt erkända artister. Att starta upp en festival av en kalibern är ingenting som är gjort i en handvändning, men det underlättar om man har ett befintligt och relevant nätverk att utgå från. Ali Eftekhari på eventbolaget We Have Skills berättar hur verksamheten skalades upp från nattklubbsbokningar via konserter till det som är dagens Big Slap. Samtidigt hade man många utmaningar att tackla i början som arrangör av en ny festival.
– Vårt största problem år ett var festivaldöden. Då handlade det också om att sälja in en tillit kring att vi kommer att finnas långsiktigt, berättar Ali.
Som om inte festivaldöden vore nog skulle man även sälja biljetter till en festival som aldrig hade anordnats innan. Dessutom behövde man knyta till sig samarbeten och varumärken som hjälpte till att skapa intresse för festivalen.
– Vi sålde en upplevelse som inte fanns. Vår största utmaning var att förmedla en produkt och en känsla som ingen visste något om. Hela första året var den jobbigaste utmaningen i att presentera upplevelsen till konsument, menar Ali. Då var det viktigt att kroka arm med starka varumärken för att få en kvalitetsstämpel och få artister som gav en dignitetsstämpel första året. Stora varumärken började profilera sig med vårt varumärke, och det var så vi fick bygga en hype kring festivalen och visa att ”det här är stort”. Sedan på plats var det ju bara att leverera en sinnessjukt bra upplevelse som gjorde att man överträffade allas förväntningar på vad det skulle vara. Även idag, åtta år senare, har vi varje dag ett jobb att överträffa tidigare år. Det är ständigt en process i den här branschen att förnya sig: att få hit artister som är nya varje år, säger Ali.
Ja, hur ska ni överträffa det här årets festival?
– Det blir svårt, då får vi addera en nyhet som är något annorlunda, som gör att lineup:en blir sekundär när man ska boka biljett, säger Ali.
Kanske har du följt filmprojektet Malmö, I love you, där Ali är en av de personer som följs. I filmen berättar han om projektet ”För vårt Sverige” som bland annat syftar till att lyfta positiva händelser och goda exempel i områden som ofta får negativ medial uppmärksamhet, att ge hopp samt att skapa ett engagemang hos civilsamhället och de lokala företagen.
– Initiativet startade med att Steve och jag jobbade med Big Slap, där han kontaktade mig efteråt och ville börja jobba ihop på andra sätt. Tillsammans lanserade vi ”För vårt Sverige”, berättar Ali. Vi funderade kring hur vi kan använda de här plattformarna som vi har byggt upp för att göra någonting? Ofta klagar vi på kommunen, politikerna och riksdagen, men det är väldigt sällan vi människor gör någonting själva. Då ville vi göra en gemensam kraftsamling för att få någonting att hända.
– Trots möjligheterna som finns i det här samhället, med gratis skola och gratis utbildning och alla möjligheter vi har i Sverige, så misslyckas vi ändå med att ge våra barn den uppmärksamheten de behöver, menar Ali. Det är bara att titta på oss själva som individer, alla behöver en klapp på axeln för att leverera. Det handlar inte om att donera en massa pengar utan det handlar om att du behöver engagera dig, avslutar han.
Den 17 oktober besöker Ali Eftekhari Marknadsföreningen i Malmös lunchklubb. Läs mer och anmäl dig här!
Vill du få vårt nyhetsbrev med lästips, nyheter och event som är relevanta för marknadsförare och säljare? Här kan du skriva upp dig.