Hur skapar man intresse i en värld av fake news, med målgrupper där man måste skapa intresse de första 3 sekunderna, annars blir man förbiscrollad? Marknadsföreningen i Malmö fick besök av Anders Hallberg på Actionform som berättade vad man bör tänka på när man ska använda sig av storytelling i sin kommunikation.
De allra flesta av oss använder, precis som våra målgrupper, sociala medier. När man tittar på de 10 vanligaste anledningarna till att vi befinner oss på sociala plattformar som Facebook och Instagram handlar det om att kunna följa sina vänner och hålla sig uppdaterad. Gott så, men det är ganska passiva användningsområden. Vad krävs då av varumärken för att nästla sig in i flödet? Jo – att underhålla och ge värde såklart!
För att skapa sammanhängande och intressant innehåll som skapar värde och underhållning som attraherar målgruppen kan storytelling vara en bra metod att utgå från. Enligt Anders finns det 5 komponenter som man behöver utgå från:
- En person som tar sig ut på en resa. Det behöver inte vara en faktiskt resa, utan det kan vara en inre resa eller en utveckling som personen går mot.
- Man behöver tidigt i berättelsen berätta för målgruppen vad huvudpersonen vill uppnå. Vad vill huvudpersonen mest av allt i hela världen, och vad är det huvudpersonen strävar efter att uppnå?
- Huvudpersonen behöver olika styrkor, egenskaper, som hjälper hen framåt när hen ska uppnå 2.
- Huvudpersonen behöver också svagheter. Det gör att vi känner igen oss i huvudpersonen och gör hen mänsklig.
- Det behövs ett motstånd, någonting som hindrar huvudpersonen från att uppnå sitt mål. Detta gör även att huvudpersonen ställs inför olika val, vilket skapar komplexitet i berättelsen.
Anders avslutade med en uppmaning om att experimentera och att våga pröva olika typer av innehåll och berättelser. Vi från MiM hoppas att Anders föreläsning skapade många nya tankar och idéer kring hur man kan skapa intressant kommunikation!
Vill du veta mer om storytelling? Kika gärna in på Anders blogg: storybloggen.
Nyfiken på vad det innebär att vara medlem i Marknadsföreningen? Här kan du läsa mer!
Vill du veta vad nästa event handlar om? Se våra kommande event här!
Simply Draw it Big ritade en sammanfattning av morgonens föreläsning. Här kan du ladda ner den.