Webbdagarna arrangeras i Malmö den 17 maj och är ett event med ett tydligt syfte – att ge besökarna inspiration i världsklass och kunskap om hur man kan använda de digitala kanalerna smartare i sin egen yrkesroll.
Vi har ställt några frågor till marknadschef John Sundström som är ansvarig för Webbdagarna i Malmö, Göteborg och Stockholm.
Vilka startade Webbdagarna?
Webbdagarna startades 2005 av affärstidningen Internetworld, som är en del av IDG Sverige. IDG är världens ledande techmediahus med verksamhet över hela världen.
Vem deltar på Webbdagarna? Och varför?
Webbdagarna vänder sig till alla som jobbar med webb och digitala kanaler. Vi lockar därför marknadsförare, kommunikatörer, webbdesigners, affärsutvecklare, projektledare, VD:ar och många fler yrkesroller från företag över hela Skandinavien. Våra deltagare besöker Webbdagarna för att få koll på de senaste digitala trenderna och fördjupad kunskap om hur de kan använda de digitala kanalerna smartare i sin egen yrkesroll. I varje stad bygger vi ett helt nytt program med nya talare och programpunkter, så det är många som besöker oss i flera städer under ett år.
Hur ser den framtida utvecklingen för Webbdagarna ut?
Förutom att vi fortsätter att locka tusentals personer varje år till Webbdagarna i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer vi att vidareutveckla vår satsning på fördjupande kurser inom digitala ämnen – Webbdagarna Academy – som växer så det knakar just nu. Vi lockade närmare 400 deltagare till våra kurser under 2016 och under 2017 lär den siffran öka markant.