Checklista för Linkedin – har du detta på plats?

Att inte behöva ta sig till och från kontoret sparar tid. Ta vara på de där extra minuterna en eftermiddag och passa på att uppdatera ditt digitala CV med våra tips! Så här gör du, steg för steg, för att skapa en kvalitativ LinkedIn-profil.

När du går in på din LinkedIn-profil ser du ett fält kallat “profilstyrka”. Det är LinkedIns egen guide som hjälper dig få grunderna på plats. Men det finns mer! Här kommer en övergripande checklista så att du inte missar något:

Steg 1: Se över dina inställningar och URL

Innan du börjar uppdatera din profil är det värt att se över dina inställningar. Avaktivera “Dela jobbförändringar, utbildningsuppdateringar och årsdagar” under sekretessfliken medan du redigerar, så slipper dina kontakter få aviseringar för varje uppdatering du gör. Se till att även kolla igenom synligheten för din profil generellt och vem som ser vad, samt vem som kan skicka dig kontaktförfrågningar och meddelanden (under fliken kommunikation). 

Apropå synlighet så kan du personalisera din profil-URL, istället för att den visar en slumpvis vald siffer- och nummerkombination. Använd gärna ditt namn och gör det snabbt – det är först till kvarn! Skulle ditt namn vara upptaget kan du förslagsvis lägga in mellannamn och/eller någon siffra. Oavsett blir en personlig länk betydligt snyggare än en generisk när du eller någon annan hänvisar till din profil i samband med till exempel en jobbansökan.

Gör så här: Anpassa webbadressen till din offentliga profil

Steg 2: Fylla i allt och välj en bra bild

Se till att din LinkedIn-profil är komplett och fylla i allt som går att fylla i: sammanfattning, arbetslivserfarenhet, utbildning, licenser och certifikat, volontärarbete, kompetenser, bedrifter, språk, etc.

Lägg extra vikt vid valet av profilbild. Den visas i sökresultatet på LinkedIn och ökar antalet potentiella profilbesök betydligt. Så fundera på hur du vill att andra ska beskriva dig och välj en bild som förmedlar den känslan. Rådfråga andra och kolla in vilken typ av foton som är vanligt för din bransch/yrkesroll om du är osäker.

Steg 3: Tänk sök och undvik klichéer

Om du vill att andra ska hitta dig när de söker på specifika titlar, yrkesområden och/eller kompetenser så behöver du “tänka sök” i din profil. Det innebär att du väver in konkreta nyckelord – som “content marketing”, “affärsutveckling”, “b2b-försäljning” eller vad som nu är relevant för just dig – i löpande beskrivningar när du fyller i till exempel din tidigare erfarenhet, vad du vill åstadkomma framöver (i sammanfattningen) och i din rubrik. 

Vissa av dessa nyckelord är sannolikt även relevanta att lägga till under sektionen kompetenser, men tänk igenom detta ordentligt innan! Du vill ange kompetenser som du verkligen har, och som du vill bli förknippad med och sökbar på i ett långsiktigt perspektiv. Tänk hellre smalt än för brett; att ange Word och Excel är till exempel en dålig idé om du inte har specialistkunskaper inom det. 

Läs mer: Så blir du sökbar på LinkedIn

P.S. Se upp så att du inte använder för breda och generella uttryck. Undvik klichéer, intetsägande begrepp och för mycket buzzwords. Att skriva saker som “gillar att ha många bollar i luften” och ange “ledarskap”, “strategi” och “problemlösning” som kompetenser får dig inte att stå ut. Våga vara personlig och mer specifik!

Steg 4: Addera media och finslipa

Samtidigt som man ska fylla i alla fält och inkludera viktiga sökord, är det viktigt att hålla sig kort och koncis i texterna. Sammanfatta och lyft bara fram det mest relevanta, gärna med hjälp av några siffror och/eller statistik över vad du åstadkommit. 

Lägg också gärna till dokument, bilder, webbplatser, filmer och presentationer relaterat till dina tidigare erfarenheter. På det sättet skapar du en mer levande och detaljerad profil, utan att tråka ut dina besökare med “information overload”.

Steg 5: Skaffa rekommendationer och bygg upp ett nätverk

Sist men inte minst, se till att jobba med dina rekommendationer och kontakter. Du behöver inte gå till överdrift, men det krävs en viss “hygiennivå”: för få kontakter kan ge intrycket av att du är “sen på bollen” när det gäller teknik eller att du har svårt för att skapa kontakt med människor. Så skicka kontaktförfrågningar till gamla bekantskaper för att plocka lågt hängande frukt och börja utöka ditt nätverk. Ge rekommendationer till ett par kollegor (förhoppningsvis återgäldar de tjänsten) och fråga någon du känner väl om personen kan tänka sig att skriva några rader. Sen är du igång på allvar!

Läs mer: Så utvärderar du ditt nätverk och identifierar nya kontakter