Kultur är en framgångsfaktor för att lyckas med sin verksamhet. Cecilia Linnér är Head of Culture på Quality Hotels och berättar hur de jobbar för att leverera god service till sina kunder.
Culture eats strategy for breakfast är ett uttryck som myntades av managementkonsulten Peter Drucker. Men vad betyder det egentligen? Inte att strategi är oviktigt, men att kultur är ett säkrare sätt att lyckas med sin verksamhet. På senare år har det blivit vanligare att prata om kultur, bland annat som ett sätt för organisationer att särskilja sig i sin employer branding strategi. Men det är också ett viktigt verktyg att använda sig av för att särskilja sig utåt också. Särskilt när man jobbar med service.
Cecilia Linnér är Head of Culture på Quality Hotels och ansvarar för servicekulturen på alla hotell i Sverige, Norge och Danmark. Hon berättar om hur Quality Hotels ska leverera service utifrån den målgrupp man har.
– Quality Hotel ska vara Fun and friendly. Det ska gå igenom som en röd tråd i allt vi gör. Till exempel om vi rekryterar skriver vi annonsen på ett roligt sätt så att rätt personer attraheras, säger Cecilia.
För att medarbetare ska ha möjlighet att inspireras av varandra och visa hur de tolkar kulturen finns en Facebookgrupp för anställda som heter ”Q moments”.
– Medarbetarna uppmanas att skapa Q moments för både gäster och kollegor, berättar Cecilia. Det handlar om att höja vistelsen och att vara lyhörd. Till exempel om man vid incheckningen får veta att någon ska fira en födelsedag, då kanske man uppmärksammar det på något sätt.
För Cecilia handlar kulturen om att man ska få vara sig själv och att det genuina och äkta är en viktig del. Samtidigt som man har gått ifrån att vara fokuserade på hårda värden sätter man höga mål: man vill vara Nordens bästa arbetsplats. Med 18 000 medarbetare inom hela Nordic Choice är det ett arbete i utveckling samtidigt som det är viktigt.
– Allt går hand i hand! Tänk på arbetsglädje till exempel, har du kul på jobbet blir allt lättare! Det skapar energi, avslutar Cecilia.