Så utvärderar du ditt nätverk och identifierar nya kontakter

Kvalitet framför kvantitet är ett vanligt mantra när det gäller nätverkande och relationer. Men antalet kontakter är inte helt betydelselöst och det är en fördel att bygga upp en viss volym, särskilt i början. Så här kommer du igång!

Först och främst, börja med att gå in och kolla på dina förstahandskontakter på LinkedIn. Filtrera utifrån en faktor i taget – till exempel tjänstekategori, bransch och geografisk plats – för att bilda dig en uppfattning om nuläget. Ser många kontakter i ditt nätverk “likadana” ut eller är variationen stor? Genom att ha koll på ditt nätverks sammansättning blir det enklare att utnyttja styrkorna och åtgärda svagheterna enligt stegen nedan:

1. Plocka lågt hängande frukt 

Det finns förmodligen många som du någon gång träffat, men som du ännu inte har i ditt nätverk. Före detta kollegor, gamla kursare, kontakter från praktikperioder, extrajobb och ideella sammanhang… Ja, listan med nya potentiella kontakter är ofta längre än förväntat! Sök på namn från förr, scrolla igenom dina andrahandskontakter, matcha med din adressbok och kolla igenom kontaktförslagen från LinkedIn. 

Även om dessa gamla relationer kanske liknar ditt befintliga nätverk och/eller inte är dina “ideala” kontakter utifrån vart du vill idag, är det nästan alltid värt att lägga till dem. Det kräver inte mycket och kraften av kontakter som bygger på genuina, verkliga möten ska inte underskattas. I Harvard Business Review beskriver t.ex. marknadsstrategen och författaren Dorie Clark tre sätt för hur du kan maximera potentialen i ditt alumninätverk.

2. Bli inte besatt av C-level

Många använder LinkedIn för att (försöka) komma i kontakt med beslutsfattare och chefer. Det är förståeligt: 75 % av B2B-köpare och 84 % av chefer använder nämligen sociala medier för att ta inköpsbeslut, samtidigt som 89 % av toppsäljare anser att nätverksplattformar är kritiskt för att stänga affärer. 

Men ledningsroller kan vara svårtillgängliga och enligt LinkedIns egna siffror är personer i företagsledningar de som i lägst utsträckning svarar på meddelanden från någon de inte känner. Därför kan det ibland vara bättre att fokusera på juniora personer: på det sättet investerar du ett nätverk som kommer växa i senioritet med dig och ge dig nya möjligheter längre fram. Detta gäller framförallt om du nätverkar i ett mer långsiktigt perspektiv.

P.S Du hittar siffrorna och fler tips från Doug Camplejohn, vice vd för product management på LinkedIn, i den här artikeln.

3. Lägg upp en strategi kring bredd och djup

När du ska öka volymen av kontakter vill du inte göra det på måfå. Titta på sammansättningen av ditt nätverk och lägg upp en plan. Generellt finns det två strategier: att bredda eller att fördjupa. 

Fundera kring faktorer som yrkesroll, ansvarsposition, bransch, företagsstorlek, geografisk plats etc. och sätt kriterier för vilken typ av personer du skulle vilja addera. Som säljare kanske du har specifika kriterier gällande företagsstorlek och personernas yrkesroll samt position, medan du som marknadsspecialist med fokus på karriären kanske vill connecta med personer i samma geografiska region och med ungefär samma ansvarsposition som du? Kriterierna kan se väldigt olika ut beroende på syfte, så tänka igenom vad just du har för mål med ditt nätverk.

4. Tänk fysiskt!

Sist men inte minst, fundera också på hur din LinkedIn-aktivitet kan kompletteras med andra former av nätverkande. Vilka relevanta evenemang, yrkesnätverk och utbildningar finns det för dig? Fysiska träffar ger dig möjligheten att knyta en första personlig kontakt, vilket i vissa fall kan vara betydligt mer effektivt än en digital kontaktförfrågan. Dels för att ni träffas ansikte mot ansikte, dels för att ni möts i ett gemensamt och engagerande forum. 

Vill du hitta nya tillfällen att utöka ditt nätverk? Se här vilka våra nästa event är!