Följ oss på Instagram Följ oss på Mynewsdesk Följ oss på LinkedIn Följ oss på Facebook
MiM
WeinbarKantarChimney

Sammanfattning: Så säkerställer du relevant kommunikation av ditt varumärke under coronakrisen

MiM tipsar Nyheter 1 juni 2020, 8:10

Under ett webinar med fokus på coronakrisen och dess innebörd för varumärken fick vi möjlighet att lyssna på Mats Wester från Kantar Sifo och Henric Larsson från Chimney. Under cirka 45 minuter fick vi veta vad svenska konsumenter förväntar sig av varumärken under Corona. 

Detta kan vi se generellt om hur svenskar förhåller sig till krisen i jämförelse med andra länder:

  • Svenskar generellt är mindre oroliga än andra länder och lever mer ”som vanligt” än man gör i andra länder. 
  • Vi hade en stark tilltro till myndigheter innan krisen, och den är fortsatt stark även om det håller på att ändras något. 
  • Vi får nya tankar kring vad som är viktigt och vad vi värdesätter. Lyxprodukter beräknas kräva en längre återhämtningstid vad gäller försäljning. 
  • Onlinehandeln ökar. Vissa produkter ökar mer och onlinehandeln ökar bland grupper som tidigare inte handlade på nätet. 

Tre huvudsakliga budskap tydliga

Vilka trender när det gäller kommunikation kan vi se? Det finns tre huvudsakliga budskap som blivit tydliga under krisen:

  • Business as usual – ger en paus i tillvaron. 
  • Emotionella budskap – visar empati i rådande situation och stöttar.
  • Insatser som görs i krisen – behöver vara i linje med kärnvärderingar i varumärket. 

En slutsats utifrån detta är att det inte är nödvändigt att sluta annonsera. Snarare kan annonser och reklam få ökad genomslagskraft som ett avbrott från vardagen. Därför finns det goda möjligheter för den som annonserar på rätt sätt. 

Tips för kommunikationen

Chimney kom med följande medskick:

  • Reduce – välj ut och välj bort när det gäller både kanaler och innehåll. Utgå från vad som har fungerat tidigare.
  • Reuse – Ofta finns det redan framtaget material som går att använda. Kanske kan ni sätta ihop befintligt innehåll men med en ny vinkel?
  • Recycle – Vad har fungerat tidigare? Troligtvis finns det mycket material som fungerat väl tidigare och som en stor målgrupp fortfarande inte tagit del av. Våga dela om! 

Vill du komma i kontakt med talarna? 

Kontaktuppgifter till talarna:

Mats Wester, varumärkesstrateg på Kantar Sifo

Henric Larsson, vd Chimney

 

Här kan du se inspelningen av webinariet

 

Vill du veta mer om våra kommande event? Här ser du vad som är inbokat just nu!

Intresserad av att bli medlem? Här kan du läsa om våra medlemskap!