Marknadsföreningen i Malmö startar om vår Lunchklubb. En lunchtimme hos ett Malmö-företag där du bjuds på inspiration, möten och en Grab’n Go-lunch. Har du något intressant ämne som du vill dela med dig av till våra medlemmar? Var värd för en lunchklubb! Eller vill du tipsa om ett intressant ämne eller föreläsare? Hör av dig till info@mim.m.se
Många företag tar ett stort ansvar när det gäller hållbarhet och samhälle, men några tar det ett steg längre. Då är frågor kring hållbarhet och samhällsansvar inte en egen punkt på agendan – de är inkorporerade i affärsmodellen. Möt Trianon, Massive Entertainment och Jayway. Tre förebilder. Hur kommer det sig att de tar så stort samhällsansvar, och vad upplever de att de får ut av det? Vilken är drivkraften? Employer branding, varumärkesarbete eller en genuin vilja att göra världen lite bättre?
Varmt välkommen till en välinvesterad lunchtimme men en enkel lunch sponsrat av Trianon.
Moderator för eventet är Anna Bruun Månsson, grundare av TomorrowToday och senior konsult särskilt inriktad på företags hållbarhetsstrategiska arbete och hållbarhetsredovisning. Anna har arbetat med dessa frågor i snart 15 år. Anna anlitas även flitigt för att hålla utbildningar och föredrag.
Eventet är kostnadsfritt för medlemmar i MIM, 250 kr inkl moms för alla gäster
Sista anmälan den 24/4
Varmt välkommen!
OBS! MiM tillämpar, precis som många andra arrangörer, en No Show-avgift vid utebliven närvaro eller avanmälan senare än 48 timmar innan våra evenemangs starttid. Denna avgift är 200 kr ex. moms och gäller för våra samtliga evenemang om inte annat specifikt anges.
Information om lunchklubbens värdar 26/4:
Fastighets AB Trianon är ett fastighetsbolag som långsiktigt äger, förvaltar, utvecklar samt bygger bostäder och kommersiella fastigheter i Malmö. Hållbart boende både socialt och miljömässigt är nyckeln för oss, samtidigt som vi är flexibla, lyhörda och alltid håller en hög servicenivå.
”Hos Trianon genomsyrar CSR allt bolaget gör och är en naturlig del i affären och en given förutsättning för ett långsiktigt ägande och förvaltande av våra bostäder. Området Vårsången i Lindängen är ett exempel på hållbarhet inom alla dimensioner, där en halvering av energiförbrukningen, nyproduktion med låga hyror, flera boende som kommit i sysselsättning några goda exempel på hur bolaget aktivt arbetar med CSR. Innovation är en viktig del av CSR-arbetet i Trianon och det uppstår ofta när vi står inför en riktigt stor utmaning som t ex nyförvärven av Rosengård Centrum och Entré. Då måste vi tänka hållbarhet och samverkan för att hitta kreativa och moderna lösningar, där vi t.ex. kombinerar nyproduktion, stadsutveckling, handel och samhällsservice.”
Jayway är ett kreativt mjukvaruföretag med studios i Malmö, Halmstad, Stockholm, Köpenhamn och Silicon Valley. En kombination av design och teknik hjälper företag som 3, Samsung och Gleerups att snabbt omvandla idéer till digital verklighet för mobil, webb och molnet.
Varje studio har förutom sitt fokus på bransch, teknik och design även möjlighet att driva sitt eget CSR-initiativ. Under 2016 var Jayway med och startade Talent Without Borders – ett initiativ för att introducera nyanländ talang till IT-branschen i Sverige. Ett åtta veckor långt program har i omgångar hjälpt ett stort antal nyanlända till kvalificerade jobb i Malmö och Stockholm.
Massive Entertainment är en av Sveriges största speltillverkare och ingår i den världsomspännande Ubisoft-koncernen, världens tredje största oberoende dataspelsförlag. Massive har mer än 450 anställda från över 37 olika länder. Listan med spel som utvecklats i studion inkluderar World in Conflict, Far Cry 3, och inte minst världssuccén Tom Clancy’s The Division.
Fryshuset i Malmö har inlett ett långsiktigt samarbete med Massive Entertainment. Syftet är att tillsammans verka för en trygg, social hållbar region och att minska utanförskapet för barn och ungdomar i regionen. Massive är Fryshusets första ambassadör för barn & unga i Malmö.
– Vi är oerhört tacksamma att få vara med och bidra till en roligare och mer stimulerande miljö, för alla barn i Malmö, oavsett var de kommer ifrån eller familjens ekonomiska situation”, säger Jenny Berg Nilson, hållbarhetschef Massive Entertainment.
Samarbetet, som är långsiktigt, innebär även att Fryshuset besöker Massive och genomför workshops och utbildningar för deras medarbetare.
– Vi ger bort spel gratis, anpassade för barn, såsom Rayman och Just Dance. Vårt syfte är att bidra till lek och glädje för ungdomar i utanförskap.