Frukostklubben: Så positionerar sig Skåne som en attraktiv gastronomisk region

Skåne har de senaste åren profilerat sig som en internationellt erkänd och attraktiv gastronomisk region. Fler och fler besökare har hittat hit med mat och dryck som reseanledning. Sprunget ur detta intresse initierade Tourism in Skåne projektet ”The Gastrolution of Skåne” som på riktigt ska sätta Skåne på den gastronomiska världskartan, genom att ta till vara kraften och mångfalden hos de skånska mat- och dryckesevenemangen.
Hur har pandemin påverkat arrangörerna och kommer besökarna hitta tillbaks till Skåne och evenemangen?

Under föreläsningen kommer vi får höra mer om hur Tourism in Skåne arbetar med att marknadsföra destinationen Skåne och även hur pandemin påverkat detta arbete. Du får en inblick i ”The Gastrolution of Skåne” och den resa som evenemangen gjort sedan projektet startade 2018 och hur arbetet mot att nå ut till internationella besökare bedrivits. Vi får ta del av kommande internationella PR-insatser, hur läget i omvärlden har tvingat till riskbedömningar och vilka förväntnigar som såväl Tourism in Skåne som arrangörerna har på de olika insatserna.

Om Sofie Broomé

Sofie Broomé har arbetat med turism och resor i över 20 år. Hon har gått från att arrangera grupp- och konferensresor för företag till att arbeta med inkommande turism i Chile och Argentina samt att vara verksamhetsansvarig för den norsk- chilenska handelskammaren i Santiago. Under åren i Chile drev hon, tillsammans med sin man, ett företag som erbjöd skräddarsydda gastronomiska upplevelser till turister. Tillbaka i Skåne och efter studier inom affärsutveckling för hållbar turism hamnade hon på Region Skånes marknadsbolag Business Region Skåne. Initialt på Event in Skåne och de senaste 3 åren på Tourism in Skåne där hon driver projektet The Gastrolution of Skåne. 

Om Tourism in Skåne

Tourism in Skåne är Skånes officiella destinationsbolag som marknadsför, säljer och utvecklar Skåne som destination. Den primära kunden är besöksnäringen, och de insatser som görs ska tillsammans leda till en attraktiv och tillgänglig destination för besökarna. Tourism in Skåne har främst en samordnande och kunskapsspridande funktion och deras erbjudande omfattar gemensamma insatser i syfte att bygga Skåne som en hållbar, näringslivsdriven och attraktiv destination. Målet är att Skåne ska bli den mest hållbara destinationen i Sverige, i kombination med att vara en av de mest välbesökta. Mat och dryck är ett av Skånes starkaste tematiska områden, och inom detta driver Tourism in Skåne ett projekt som heter ”The Gastrolution of Skåne” som syftar till att utveckla och marknadsföra Skånes mat- och dryckesevenemang mot internationella besökare.

Välkommen!

Praktisk information om eventet

VAR: Elite Hotel Plaza, Gustaf Adolfs Torg, Malmö
NÄR: 7.30 – 9.00 Fredagen 20 augusti

Sista datum att anmäla sig är den 18 augusti kl 12.00.

Eventet är kostnadsfritt för medlemmar i MiM, gäster betalar 250 kr inkl. moms Swish eller kort på plats. Alla behöver anmäla sig via formuläret, är du gäst till en medlem kan du skriva namnet till medlemmen under “övrig information”. Vi tillämpar en no show-avgift på 250 kr om du anmäler dig och inte avanmäler dig innan eventet.