Stefan Nilsson är Sveriges mest mediala trendexpert och återkommer regelbundet i TV, radio och tidningar. Konstant på resande fot spanar han efter nya företeelser och fenomen inom inredning, design, mode, mat och annat som vi drömmer om.
Vi går in i en spännande tid där vi letar efter saker som inte bara är hållbara, utan även har ett moraliskt perspektiv. Aktivism är ”det nya svarta”. Man kan nästan säga att miljöfrågan ersätts av moral.
Trenden ”The Westwood Effect” har inspirerats av 80-talsikonen Vivienne Westwood som tar ställning för miljö, för kvinnor och för de svaga i samhället.
I denna protesttrend ser vi slagord, grafiska svartvita mönster och signalfärgen rött. Årets stora snackisfärg är rött, speciellt de djupare röda tonerna, kanske tillsammans med brunt och någon accent i ljust grönt. Men massor av rött – från rosa till oxblod.
Trenden Westwood Effect tillsammans med CMYK Smack, Baroque Baby, Dusk och Saturday Satori utgör grunden för trenderna 2018.
Räkna med ett år då allt ställs på ända!